همایش

اولین کنفرانس ملی هـویت،تربـیت وهـنر ارتبـاط و انگـیزش در کـلاس درس و تـدریس 

زمان آغار دریافت مقالات 1404/06/25

زمان اتمام دریافت مقالات 1404/10/15

داوری پیش از موعد نیز پذیرفته می شود

همایش

اولین کنفرانس ملی هـویت،تربـیت وهـنر ارتبـاط و انگـیزش در کـلاس درس و تـدریس

به اطلاع پژوهشگران محترم می رساند دبیر خانه نتا ، 

اولین کنفرانس ملی هـویت،تربـیت وهـنر ارتبـاط و انگـیزش در کـلاس درس و تـدریس  

در محور های زیر برگزار می کند.

 محمورهای اصلی

محور اول: هویت و تربیت
*   نظریهپردازی و تبیین مفهوم "هویت" در عصر جدید و نسبت آن با فرآیند تربیت.
*   نقش نظام آموزشی و معلم در شکلگیری، تقویت و اصلاح هویت ملی، دینی، فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان.
*   چالشهای هویتی نسل جدید (شبکههای اجتماعی، جهانی شدن) و راهکارهای تربیتی مواجهه با آن در مدرسه.
*   تربیت چندفرهنگی و پرورش هویت  (دربرگیرنده) و مداراجویانه در کلاسهای درس متنوع.
*   بررسی نقش دروس مختلف (ادبیات، تاریخ، دینی، هنر و...) در هویتبخشی به دانشآموزان.

  محور دوم: هنر ارتباط و گفتگو در فرآیند تدریس
*   مهارتهای ارتباطی غیرکلامی (زبان بدن، لحن صدا، حالات چهره) معلم و تأثیر آن بر فضای کلاس.
*   هنر گوشدادن فعال و همدلی در تعامل معلم و دانشآموز به عنوان پایه ایجاد اعتماد.
*   ارتباط مؤثر با دانشآموزان با نیازهای ویژه و ایجاد فضایدربرگیرنده.
*   نقش ارتباط مثبت و سازنده با اولیاء در پیشبرد اهداف تربیتی و درسی.
*   مدیریت تعارض و گفتگوی سازنده در حل چالشهای کلاسی.
*   آسیبشناسی ارتباط در محیطهای آموزشی (خشونت کلامی، بیتفاوتی، سوءتفاهم).

 محور سوم: راهبردهای ایجاد انگیزش و نشاط در یادگیری
*   نظریه های انگیزش (خودتعیی نگری، انتظار-ارزش، هدفگرایی) و کاربست آنها در طراحی آموزشی.
*   تکنیکها و روشهای خلاقانه برای افزایش انگیزه درونی دانشآموزان نسبت به یادگیری.
*   نقش بازی، سرگرمی و عناصر هنر (نمایش، موسیقی، نقاشی) در ایجاد کلاس درس پویا و بانشاط.
*   نظام ارزشیابی توصیفی و سازنده به عنوان محرک انگیزش پیشرفت، نه تهدید.
*   پرورش روحیه پرسشگری، کنجکاوی و تفکر نقاد در دانشآموزان.
*   معرفی و بررسی نمونه های موفق معلمان انگیزهبخش در سطح ملی.

  محور چهارم: تلفیق هنر در فرآیند تدریس و تربیت
*   روشهای تدریس خلاقانه و هنرمندانه در دروس مختلف (ریاضی، علوم، انسانی).
*   استفاده از هنرهای تجسمی، نمایشی و رسانهای برای تعمیق یادگیری و بیان مفاهیم پیچیده.
*   نقش هنر در پرورش خلاقیت، تخیل و بیان هیجانات دانشآموزان.
*   تجربیات عملی و نمونههای موفق "تدریس به مثابه یک هنر" در کلاس درس.
*   آموزش هنر با رویکرد تربیتی و هویتبخش.

  محور پنجم: فناوری و فضای مجازی: فرصتها و تهدیدها برای هویت، ارتباط و انگیزش
*   نقش شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای دیجیتال در شکلگیری هویت نوجوانان.
*   راهکارهای استفاده مثبت و تربیتی از فناوری برای تقویت انگیزه یادگیری و ایجاد ارتباط.
*   آسیبشناسی فضای مجازی بر تمرکز، انگیزش تحصیلی و روابط اجتماعی دانشآموزان.
*   رسانهشناسی و پرورش سواد دیجیتال به عنوان یک ضرورت تربیتی در کلاس درس.

 محور ششم: نقش معلم به عنوان مربی هویتساز، ارتباطگر و انگیزهبخش
*   ویژگیهای شخصیتی و حرفهای معلم تراز در قرن بیست و یکم.
*   مهارتهای ضروری برای معلم در نقش "مربی" (مربی گری) به جای انتقالدهنده صرف معلومات.
*   راهکارهای توانمندسازی و حفظ انگیزه معلمان (پیشگیری از فرسودگی شغلی).
*   بررسی تجربیات زیسته و موفق معلمان در ایفای نقشهای چندگانه خود.

محور های فرعی

*درس پژوهی 

*آینده پژوهی

*اقدام پژوهی

*آموزش پژوهی

و*تجربه نگاری و مقالات کوتاه در امر خلاقیت در تدریس و آموزش 

بخش ویژه همایش تمرکز  تمام محورهای فوق در تدریس و آموزش ِمدارس و کلاس های چندپایه

پژوهشگران محترم می توانند مقالات خود را از تاریخ 25 شهریور لغایت 15دی ماه 1404 به دبیرخانه ارسال نمایند. داوری پیش از موعد نیز پذیرفته خواهد شد.

  • همایش
  • پنج شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۸

    تعداد بازدید : 94

    نویسنده : دبیرخانه نگرش تحولی - تربیتی آموزش و پرورش (نتا)