همایش
اولین کنفرانس ملی هـویت،تربـیت وهـنر ارتبـاط و انگـیزش در کـلاس درس و تـدریس
به اطلاع پژوهشگران محترم می رساند دبیر خانه نتا ،
اولین کنفرانس ملی هـویت،تربـیت وهـنر ارتبـاط و انگـیزش در کـلاس درس و تـدریس
در محور های زیر برگزار می کند.
محمورهای اصلی
محور اول: هویت و تربیت
* نظریهپردازی و تبیین مفهوم "هویت" در عصر جدید و نسبت آن با فرآیند تربیت.
* نقش نظام آموزشی و معلم در شکلگیری، تقویت و اصلاح هویت ملی، دینی، فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان.
* چالشهای هویتی نسل جدید (شبکههای اجتماعی، جهانی شدن) و راهکارهای تربیتی مواجهه با آن در مدرسه.
* تربیت چندفرهنگی و پرورش هویت (دربرگیرنده) و مداراجویانه در کلاسهای درس متنوع.
* بررسی نقش دروس مختلف (ادبیات، تاریخ، دینی، هنر و...) در هویتبخشی به دانشآموزان.
محور دوم: هنر ارتباط و گفتگو در فرآیند تدریس
* مهارتهای ارتباطی غیرکلامی (زبان بدن، لحن صدا، حالات چهره) معلم و تأثیر آن بر فضای کلاس.
* هنر گوشدادن فعال و همدلی در تعامل معلم و دانشآموز به عنوان پایه ایجاد اعتماد.
* ارتباط مؤثر با دانشآموزان با نیازهای ویژه و ایجاد فضایدربرگیرنده.
* نقش ارتباط مثبت و سازنده با اولیاء در پیشبرد اهداف تربیتی و درسی.
* مدیریت تعارض و گفتگوی سازنده در حل چالشهای کلاسی.
* آسیبشناسی ارتباط در محیطهای آموزشی (خشونت کلامی، بیتفاوتی، سوءتفاهم).
محور سوم: راهبردهای ایجاد انگیزش و نشاط در یادگیری
* نظریه های انگیزش (خودتعیی نگری، انتظار-ارزش، هدفگرایی) و کاربست آنها در طراحی آموزشی.
* تکنیکها و روشهای خلاقانه برای افزایش انگیزه درونی دانشآموزان نسبت به یادگیری.
* نقش بازی، سرگرمی و عناصر هنر (نمایش، موسیقی، نقاشی) در ایجاد کلاس درس پویا و بانشاط.
* نظام ارزشیابی توصیفی و سازنده به عنوان محرک انگیزش پیشرفت، نه تهدید.
* پرورش روحیه پرسشگری، کنجکاوی و تفکر نقاد در دانشآموزان.
* معرفی و بررسی نمونه های موفق معلمان انگیزهبخش در سطح ملی.
محور چهارم: تلفیق هنر در فرآیند تدریس و تربیت
* روشهای تدریس خلاقانه و هنرمندانه در دروس مختلف (ریاضی، علوم، انسانی).
* استفاده از هنرهای تجسمی، نمایشی و رسانهای برای تعمیق یادگیری و بیان مفاهیم پیچیده.
* نقش هنر در پرورش خلاقیت، تخیل و بیان هیجانات دانشآموزان.
* تجربیات عملی و نمونههای موفق "تدریس به مثابه یک هنر" در کلاس درس.
* آموزش هنر با رویکرد تربیتی و هویتبخش.
محور پنجم: فناوری و فضای مجازی: فرصتها و تهدیدها برای هویت، ارتباط و انگیزش
* نقش شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای دیجیتال در شکلگیری هویت نوجوانان.
* راهکارهای استفاده مثبت و تربیتی از فناوری برای تقویت انگیزه یادگیری و ایجاد ارتباط.
* آسیبشناسی فضای مجازی بر تمرکز، انگیزش تحصیلی و روابط اجتماعی دانشآموزان.
* رسانهشناسی و پرورش سواد دیجیتال به عنوان یک ضرورت تربیتی در کلاس درس.
محور ششم: نقش معلم به عنوان مربی هویتساز، ارتباطگر و انگیزهبخش
* ویژگیهای شخصیتی و حرفهای معلم تراز در قرن بیست و یکم.
* مهارتهای ضروری برای معلم در نقش "مربی" (مربی گری) به جای انتقالدهنده صرف معلومات.
* راهکارهای توانمندسازی و حفظ انگیزه معلمان (پیشگیری از فرسودگی شغلی).
* بررسی تجربیات زیسته و موفق معلمان در ایفای نقشهای چندگانه خود.
محور های فرعی
*درس پژوهی
*آینده پژوهی
*اقدام پژوهی
*آموزش پژوهی
و*تجربه نگاری و مقالات کوتاه در امر خلاقیت در تدریس و آموزش
بخش ویژه همایش تمرکز تمام محورهای فوق در تدریس و آموزش ِمدارس و کلاس های چندپایه
پژوهشگران محترم می توانند مقالات خود را از تاریخ 25 شهریور لغایت 15دی ماه 1404 به دبیرخانه ارسال نمایند. داوری پیش از موعد نیز پذیرفته خواهد شد.